29-03-2023 BALK – Eneco moet mogelijk 50.000 klanten compenseren voor een onjuiste vergoeding van klanten met zonnepanelen. De energie leverancier verlaagde de vergoeding omdat het bedrijf teveel geld kwijt was aan netto stoom terugleveranciers. Echter kregen de mensen die een vaste vergoeding hadden afgesproken ook te weinig geld voor hun teruggelverde energie.
Door maanden klanten te laag te vergoeden moeten zij nu mogelijk 50.000 klanten compenseren. De vergoeding werd teruggebracht naar 0,09 cent per kilowatt uur maar vergat daarbij klanten hierover te informeren. Het energiebedrijf erkent dat er een fout is gemaakt alleen kunnen ze nog niets zeggen over het bedrag wat iedereen terug zou moeten krijgen. Dat zou volgens het brijf nog wel eens enekele maanden in beslag kunnen gaan nemen.
Voorheen had het bedrijf de afspraak om alle opgewekte stroom van de jaarnota te verrekenen. Maar door het oplopen van de de energieprijzen werd deze terugleververgoeding snel terug gebracht. Vanwege een fout kunnen (nieuwe) klanten die tussen 5 september vorig jaar en 30 april dit jaar niet goed zijn ingelicht ook rekenen op compensatie. Wat de hoogte zal zijn van de compensatie wordt verrekend met de salderingsregeling.